Cine a inventat motorul pe gaz?
V-ati intrebat vreodata cine a inventat motorul pe gaz? Ei bine, haideti sa aflam impreuna cine este inventatorul motorului pe gaz si daca aceasta inventie in mai este utilizata.
Motorul pe gaz este un motor cu combustie interna care functioneaza pe un combustibil in stare gazoasa precum gaz de carbune, gaz de producator, biogaz, gaz de depozit sau gaz natural. In general termenul de motor pe gaz se refera la un motor industrial masiv capabil sa functioneze continuu la capacitate maxima pentru perioade de timp ce se apropie de 8760 de ore pe an, spre deosebire de un automobil cu motor pe benzina, care este usor, de mare turatie si nu functioneaza mai mult de 4000 de ore pe intreaga durata de viata. Puterea unui motor pe gaz variaza de la 10 kW (13 CP) la 4000 kW (5364 CP).
Istoria motorului pe gaz
In secolul al XIX-lea au existat multe experimente cu motoare pe gaz, dar primul motor practic cu combustie interna alimentat cu gaz a fost construit de inginerul belgian Etienne Lenoir in anul 1860. Totusi, motorul Lenoir a avut de suferit din pricina unui randament de putere scazut si a unui consum de combustibil ridicat.
Munca belgianului a fost in continuare dezvoltata si imbunatatita de catre un inginer german, Nikolaus August Otto, care mai tarziu a inventat primul motor in patru timpi care ardea eficient combustibil direct intr-o camera de piston. In august 1864 Otto l-a intalnit pe Eugen Langen care, avand o pregatire tehnica, a observat potentialul inventiei lui Otto si la o luna dupa acea intalnire, a deschis prima fabrica de motoare din lume, “NA Otto & Cie”, in Koln. In anul 1867 Otto si-a patentat proiecutl imbunatatit si a castigat Marele Premiu la Expozitia Mondiala de la Paris din acel an. Motorul atmosferic functiona prin tragerea unei combinatii de gaz si aer intr-un piston vertical. Atunci cand pistonul se ridica, combinatia de gaz si aer era aprinsa de o flacara mica ce ardea la exterior si forta pistonul sa se ridice, creand un vid partial. Nu se producea lucru mecanic atunci cand pistonul se ridica, ci doar atunci cand pistonul si cremaliera coborau sub efectele presiunii atmosferice si sub propria greutate, rotind arborele principal si volantii in timp ce coborau. Avantajul acestui motor in fata motorului cu abur existent a fost abilitatea de a fi pornit si oprit la nevoie, fiind ideal pentru munca intermitenta precum incarcarea si descarcarea barjelor.
Motorul atmosferic cu gaz a fost inlocuit la randul sau cu motorul in patru timpi al lui Otto. Trecerea la motoarele in patru timpi a fost remarcabil de rapida, ultimul motor atmosferic fiind construit in anul 1877. La scurt timp au urmat motoarele cu combustibili lichizi folosind motorina (in jurul anului 1898) sau gasolina/petrol (in jurul anului 1900).
Cel mai cunoscut fabricant de motoare pe gaz din Regatul Unit a fost “Crossley” din Manchester, care, in anul 1869, a achizitionat drepturile mondiale ale brevetelor lui Otto si Langden pentru noile motoare atmosferice cu gaz. In anul 1876 compania a achizitionat drepturile pentru mult mai eficientul motor in patru timpi al lui Otto.
Au existat mai multe firme cu sediul in Manchester, spre exemplu “Tangye Ltd.” a vandut primul sau motor pe gaz in doi timpi in anul 1881, iar in anul 1890 firma a inceput manufacturarea motorului pe gaz in patru timpi.
Muzeul de Motoare Anson din Poynton, de langa Stockport, Anglia, detine o colectie de motoare care include mai multe motoare pe gaz inca functionale, inclusiv cel mai mare motor atmosferic “Corssley” produs vreodata.
In zilele noastre motoarele pe gaz au pierdut mult din popularitate si a lasat loc motoarelor pe benzina sau pe motorina, dar gazul a ramas in continuare un combustibil mai ieftin decat celelalte. Fiind o alternativa mai ieftina de combustibil fata de benzina sau motorina, unii soferi si-au adaptat automobilele pentru functionarea pe gaz, astfel ca motoarele pe gaz nu au disparut complet.
Acum ati aflat cine a inventat motorul pe gaz si cum a evoluat aceasta inventie de-a lungul anilor. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.
Related Posts