Cine a inventat macaraua?
Una din cele mai importante inventii ale omului, macaraua este o masinarie fara de care noile constructii de sute de metri inaltime nu ar fi fost posibile. Dar v-ati intrebat vreodata cine a inventat macaraua? Ei bine, haideti sa aflam impreuna cine este inventatorul macaralei si de cand dateaza aceasta inventie.
Macaraua este un utilaj folosit pentru a ridica si pentru a transporta obiecte grele. Este actionata manual sau mecanic, pe principiul scripetilor si este utilizata cel mai frecvent la ridicarea unor cladiri inalte, poduri sau la incarcarea sau descarcarea navelor in porturi.
Istoria macaralei incepe in Grecia Antica, in secolul al VI-lea i.Hr. Grecii au inventat prima macara din lume pentru a-i ajuta sa ridice blocurile de piatra pentru templele acestora. Introducerea troliului si a scripetelui a inlocuit rapid rampele de ridicare. In urmatorii 200 de ani grecii au fost martori unei decaderi in folosinta macaralei, deoarece noua tehnica in constructii a gasit ca fiind mai practica ridicarea pietrelor mai multe, dar mai mici, decat ridicarea blocurilor mari de piatra.
Prima dovada in literatura greaca despre existenta unui sistem compus de scripeti apare in scrierea “Probleme Mecanice” atribuita lui Aristotel. In jurul aceleiasi perioade, blocurile de piatra au inceput sa egaleze in marimi blocurile de piatra din secolele precedente, indicand faptul ca grecii au descoperit sisteme de scripeti mai sofisticate si le-au gasit loc in santierele de constructii.
Apogeul macaralei in perioada antica a fost in timpul Romei Antice, cand activitatea in constructii era in floare, iar cladirile atingeau dimensiuni enorme. Romanii au adoptat macaraua greaca si au continuat sa o dezvolte. Suntem destul de bine informati in ceea ce privesc tehnicile de ridicare, datorita scrierilor inginerilor Vitruvius (“De Arhitectura” 10.2, 1-10) si Heron din Alexandria (“Mechanica” 3.2 – 5). Mai exista inca si doua sculpturi in relief ale unor macarale operate prin roti de rulare romane pe piatra de mormant al lui Quintus Haterius ce dateaza din secolul I si sunt foarte bine detaliate.
Cel mai simplu model de macara romana este “Trispastos”, o macara cu un singur brat, un troliu, o funie si un sistem de trei scripeti. Avand un asemenea avantaj mecanic, s-a calculat ca un singur om care opera troliul putea ridica greutati de 150 kg. Au aparut macarale mai grele si cu sarcini mai mari ce foloseau cinci sau mai multi scripeti, iar odata cu aparitia rotii de rulare, sarcinile s-au dublat, deoarece roata poseda un avantaj mecanic mult mai mare datorita diametrului mai mare.
In timpul Evului Mediu, macaraua cu roata de rulare a fost reintrodusa la o scara larga dupa ce tehnologia nu a mai fost folosita in Estul Europei odata cu decaderea Imperiului Roman de Apus. Cea mai timpurie referinta ale acelor timpuri despre roata de rulare (magna rota) a reaparut in literatura din arhiva franceza din anul 1225, urmata de o descriere iluminata intr-un manuscris, probabil, tot de origine franceza ce dateaza din 1240. In navigatie, primele folosinte a unor macarale in porturi au fost documentate in Utrecht in anul 1244, in Antwerp in 1263, in Brugge in 1288 si in Hamburg in anul 1291, in timp ce in Anglia nu a fost inregistrata nici o folosinta pana in anul 1331.
Primele macarale plutitoare au aparut in secolul XIV, in Europa Medievala. Macaralele plutitoare de la acea vreme puteau fi desfasurate flexibil in intregul bazin portuar. In anul 1920, vasul de razboi “USS Kearsarge”, construit in 1898, a fost convertit intr-o macara plutitoare dupa ce i-a fost atasata o macara cu o capacitate de 250 de tone. Vasul a fost folosit mai mult pentru a amplasa armament si obiecte grele pe vasele de razboi aflate in constructie. In zilele noastre, cea mai mare macara plutitoare, cu cea mai mare sarcina (14 200 de tone), este “SSCV Thialf” a companiei “Heerema Marine Contractors”.
Automacaraua operata cu puterea aburului a fost prezentata de fratii Appleby la Paris in anul 1867 si Viena in 1873. S-au realizat dezvoltari majore incluzand adoptarea motorului cu combustie interna in anul 1922 si inventia bratului telescopic, iar in 1959, expertul R.H. Neal, specialistul in hidraulica F. Taylor si directorul de design Bob Lester au modernizat macaralele.
Macaralele exista in diferite forme, fiecare realizata pentru o folosinta specifica. De la macarale mici, folosite in ateliere, la cele mari, folosite pentru constructia cladirilor inalte, de la cele terestre la cele plutitoare, toate isi au rolul bine stabilit si sunt foarte folosite in zilele noastre.
Cunoscand abilitatile acesteia si domenile in care se foloseste, macaraua isi merita cu desavarsire un loc printre cele mai importante inventii ale omenirii. Acum ati aflat cine a inventat macaraua si de cand a inceput omul sa foloseasca aceasta inventie. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.
Related Posts