Cine a inventat deltaplanul?
V-ati intrebat vreodata cine a inventat deltaplanul? Cine a realizat un aparat de zbor atat de simplu si, totusi, atat de interesant? Ei bine, haideti sa aflam impreuna cine este inventatorul deltaplanului si care este povestea acestuia.
Deltaplanul este un aparat de zbor usor, fara motor, realizat dintr-un cadru de aluminiu si dintr-un material sintetic, luand forma unei aripi. Pilotul sta sub aripa suspendat in hamuri, iar controlul aparatului in zbor se realizeaza prin schimbarea greutatii corpului in diferite parti, dar se mai pot folosi si sisteme moderne de control al aparatului.
Istoria deltaplanului
Primele proiecte ale deltaplanului nu erau indeajuns de fiabile si sigure in timpul zborului. Constructorii nu puteau intelege inca care sunt principiile care stau la baza zborului. Primele teste de zbor controlat inregistrate vreodata au fost realizate de germanul Otto Lilenthal, cercetarile sale, publicate in 1889, influentandu-i puternic pe inventatorii mai recenti. Tipul de aparat de zbor realizat de Lilenthal astazi este cunoscut sub numele de deltaplan.
Incepand cu anii 1880 s-au facut progrese in ceea ce priveste aerodinamica si constructie care au condus la realizarea primelor deltaplane cu adevarat practice. In perioada acestor ani, mai multi pionieri ai aviatiei au aparut in diferite tari, toti construind deltaplane care au avut diferite grade de succes.
Otto Lilenthal a construit o serie de deltaplane, iar in 1891 a realizat cateva zboruri de 25 de metri sau mai mult si cateva zboruri din elan. Si-a documentat munca foarte riguros, influentand proiectanti mai recenti, de aceea este unul din cei mai cunoscuti si mai influenti pionieri ai aviatiei timpurii. Pana in 1896, Lilenthal efectuase deja aproximativ 2000 de zboruri la altitudini de 250 de metri cu mai multe aparate construite de el insusi.
Interesul lui Percy Pilcher in aviatie l-a condus sa construiasca un deltaplan denumit”Liliacul” cu care a zburat pentru prima data in anul 1895. Mai tarziu in acel an Pilcher s-a intalnit cu Lilenthal, in urma discutiilor Pilcher realizand inca doua deltaplane “Carabusul” si “Pescarusul”. Bazandu-se pe munca mentorului sau, in 1897 Pilcher a construit un al treilea deltaplan numit “Vulturul” cu care a doborat recordul mondial de distanta cand a zburat 250 de metri.
In 1904, Jan Lavezzari a prezentat un deltaplan cu aripa flexibila consolidata, intr-un zbor efectuat la Berck-sur-Mer, Franta. In anul 1908, un deltaplan cu un cadru de contorl triunghiular, iar pilotul asezat in spatele acestuia, a fost prezentat la Breslau. In 1948, inginerul in aeronautica, Francis Rogallo, a inventat o aripa cu autoumflare pe care a brevetat-o pe 20 martie 1951, sub denumirea de “Aripa Flexibila”, cunoscuta si ca “flexwing” sau “aripa Rogallo”.
In august 1961, inginerul american Barry Palmer a dezvoltat si a efectuat primul zbor cu lansare prin alergare cu un deltaplan cu aripa felxibila. Zborul a avut loc langa Latrobe, la est de Sacramento, California. Palmer a folosit la constructia deltaplanului tubulatura de aluminiu, fara cabluri, temandu-se de rasurire in timpul zborului.
Cei de la “Seagull Aerosports” au dezvoltat, in 2004, “Escape Pod” (Capsula de Evacuare), care protejeaza pilotul de vant si precipitatii. In 2012, John Dickenson a primit medalia de aur de la “Federation Aeronautique Internationale” pentru “inventia deltaplanului modern”.
Cercetarile si progresele facute in domeniul deltaplanelor continua si in zilele noastre, inginerii incercand sa realizeze deltaplane sigure si comfortabile, care sa parcurga distante cat mai lungi. Noile materiale textile si ailajele metalice tot mai usoare sunt in continua dezvoltare, iar constructorii de deltaplane continua sa produca cele mai performante aparate de zbor pentru impatimitii zborului de agrement.
Acum ati aflat cine a inventat deltaplanul si care este povestea acestuia. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.
Related Posts