Cine a inventat calea ferata?
V-ati intrebat vreodata cine a inventat calea ferata? Unde a aparut transportul feroviar si cum a evoluat pana in zilele noastre? Ei bine, haideti sa aflam impreuna cine este inventatorul caii ferate si care este evolutia acestei inventii de la inceputurile acesteia pana in zilele noastre.
Calea ferata nu se refera doar la acele sine de otel pe care sunt asezate locomotivele si vagoanele, ci si la un sistem de transport feroviar bine pus la punct ce leaga orasele intre ele si reprezinta o metoda de transport de persoane si bunuri eficienta si sigura.
Primele dovezi ale unor cai ferate pot fi considerate cei sase kilometri de cai de rulare a vagoanelor din Diolkos. Vagoanele, trase de oameni sau de cai, transportau barci de-a lungul istmului Corint si se deplasau pe calcare lasand in urma lor urme de la roti asemanatoare liniilor ferate, oferind acel element de cale ferata. Acesasta modalitate de transport dateaza din anul 600 i.Hr. si a functionat pana la sfarsitul secolului I e.n.
In 1515, Cardinalul Matthaus Lang a descris calea ferata de funicular, Reisszug, o cale de acces privata pentru bunuri de la Castelul Hohensalzburg din Austria. Calea ferata folosea sine de lemn si o frnaghie de tractiune de canepa, funicularul fiind operat de oameni sau animale.
In anul 1550, sinele de lemn erau comune in Europa, iar in secolul XVII , in Regatul Unit se obisnuia deja sa se transporte carbune din mine catre canale, pentru transportul cu barci, pe caile “ferate” de lemn. Cea mai veche cale ferata inca functionala este Middleton din Leeds, Anglia, construita in 1758, iar prima cale ferata din America atestata documentar este calea ferata Leiper, Pennsylvania, construita in anul 1810.
Sistemul de transport, fiind foarte eficace, a fost perfectionat prin diverse inovatii. S-au inventat rotile metalice si prevazute cu un bandaj proeminent, ceea ce impiedica deraierea vagonetilor. Mai tarziu, in 1760, sinele au fost acoperite cu benzi metalice pentru a reduce frecarea si pentru a creste volumul de marfa transportat.
In anul 1767, Richard Reynolds a inlocuit sinele de lemn, de pe traseul de tramvai Horsehay – Coalbrookdale, cu unele de fonta, prevazute cu un sant de ghidare. Pana in 1785, existau deja 30 km de sine de fonta introduse in reteaua liniilor engleze.
Englezul William Jessop proiecteaza, in 1789, primul vagon cu roti cu “rebord”, un bandaj proeminent care nu permitea rotilor sa paraseasca linia. Acelasi Jessop a inventat si sina cu coama “edge-rail” (sectiunea in forma de ciuperca), astfel calea ferata propriu-zisa a aparut deoarece noile sine nu mai puteau fi utilizate de vehiculele rutiere, ci numai de cele feroviare. Inainte de aparitia primei locomotive, liniile au fost utilizate de vehicule trase de cai.
Pe masura ce anii au trecut, caile ferate s-au modernizat, retelele de transport feroviar s-au extins, iar vehiculele feroviare au avansat odata cu tehnologia. Locomotivele au trecut de la tractiune manuala, la motoare cu abur, motoare diesel, au ajuns la folosirea electricitatii si mai mult, au inceput sa se foloseasca de puterea magnetilor. Vagoanele pentru bunuri au devenit tot mai incapatoare, iar cele pentru pasageri au devenit tot mai comfortabile si mai moderne pentru a le oferi pasagerilor comfortul necesar unei calatorii in siguranta si rapida.
Acum ati aflat cine a inventat calea ferata si cum a evoluat acest sistem de transport. Speram ca acest articol vi-a satisfacut dorinta de cunoastere si vi-a imbogatit cunostintele.
Related Posts